Vaisalalta ja Metsä Groupilta vuoden 2017 parhaat vuosikertomukset

Vaisala voitti listattujen yhtiöiden ja Metsä Group listaamattomien yhtiöiden ja muiden yhteisöjen sarjan ProComin Vuosikertomusarvio 2018 -kilpailussa.

Innovatiiviset sisältöratkaisut, kattava johdonmukaisuus ja harvinaisen tyylikäs visuaalisuus nostivat Vaisalan ykköseksi tämänvuotisessa vuosikertomusarviossa, jossa tarkasteltiin vuoden 2017 kertomuksia.

Vaisalan tahto viestiä toiminnastaan monipuolisesti ja lähes rautalangasta vääntämällä viehätti tuomaristoa. Vuosikertomuksessa on monia oivalluksia, jotka auttavat lukijaa ymmärtämään yhtiön toimintaa. Tietoa on paljon, mutta visuaalinen ilme on osattu silti pitää kevyenä. Sekä painettu kertomus että verkosta ladattava pdf ovat erittäin käyttäjäystävällisiä.

Kilpailu oli kuitenkin erittäin tiukka.

”Monet viime vuonna arvioon osallistuneet yritykset olivat kehittäneet juuri niitä asioita, joihin tuomaristo tuolloin kiinnitti huomiota”, sanoo tuomariston puheenjohtaja, viestintäyhtiö Attention Communicationin toimitusjohtaja Risto Pennanen.

Listaamattomien yhtiöiden sarjassa voittajaksi nousi Metsä Group, joka onnistui erityisesti kohderyhmäajattelussa, visuaalisuudessa sekä yhteiskuntavastuun viestimisessä. Kolmesta painetusta osasta koostuva käyttäjäystävällinen kokonaisuus on ihastuttavalla pieteetillä suunniteltu ja taitettu.

Cityconille kunniaa läpinäkyvyydestä, Wärtsilälle verkkovuosikertomuksen käytettävyydestä

Tuomaristo antoi kunniamaininnan sijoittajainformaation läpinäkyvyydestä Cityconille, joka raportoi vuosikertomuksessaan erittäin kattavasti ja monipuolisesti liiketoiminnastaan ja kiinteistökannastaan.

Myös arvion järjestävän ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin muistuttaa informaation olevan vuosikertomuksen perusta.

”Olennaisin vuosikertomuksen muodossa välitettävä viestintä koskee edelleen faktoja: hyvä vuosikertomus antaa tarkkaa informaatiota organisaation aineellisesta ja aineettomasta pääomasta.”

Melgin muistuttaa, että esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Ranskassa talousfaktat riittävät, ja muu brändiviestintä sijoittajille annetaan muussa kuin vuosikertomuksen muodossa.

Tuomariston arvion mukaan yleisempiä sisällöllisiä kehityskohteita vuosikertomuksissa ovat omien haasteiden sekä kilpailutilanteen analysointi.

”Kun kertomuksen lukija saa tietoa koko toimialasta, ymmärtää hän paremmin myös yritystä”, sanoo Risto Pennanen.

Tuomariston toinen kunniamaininta meni Wärtsilälle verkkovuosikertomuksen parhaasta käyttökokemuksesta. Wärtsilän verkkovuosikertomus on saumattomasti selailtavissa laitteella kuin laitteella. Tuomariston mukaan käytettävyys on kohdallaan, kun lukija ei kiinnitä käytettävyyteen huomiota, vaan toimii sivustolla intuitiivisesti. Siinä Wärtsilä on onnistunut.

”ProCom on järjestänyt vuosikertomusten arviointipalvelua organisaatioille pian kymmenen vuotta. Vuosikertomukseen tuotteena kohdistuu kuitenkin muutospaineita. Jatkossa nähdään varmasti myös perinteisen vuosikertomuksen haastavia toteutuksia. Tämän johdosta myös ProComin kilpailukonseptia tullaan uudistamaan”, sanoo Elina Melgin.

Arviointiin osallistui tänä vuonna 15 yritystä, joiden vuosikertomuksia arvioi neljän hengen tuomaristo: Creative Director Eva Opas, Kreab, laskentatoimen apulaisprofessori Henry Jarva, Aalto-yliopisto, viestintäkonsultti Heidi Selkäinaho, Somepoint ja toimitusjohtaja Risto Pennanen, Attention Communication.

Lisätietoja:
Päivi Vuorimaa
johtaja, koulutus ja kehittäminen
ProCom

Puh. 040 725 5562
paivi.vuorimaa@procom.fi

 

Vaisalan vuosikertomus valittiin vuoden 2017 parhaaksi listattujen yhtiöiden sarjassa. Kuva: Sam Jamsen

 

Metsä Group voitti vuosikertomuksellaan listaamattomien yhtiöiden ja muiden yhteisöjen sarjan. Kuva: Sam Jamsen

 

Cityconille myönnettiin kunniamaininta sijoittajainformaation läpinäkyvyydestä. Kuva: Sam Jamsen

 

Wärtsilä sai kunniamainnan verkkovuosikertomuksen parhaasta käyttökokemuksesta. Kuva: Sam Jamsen

 

Vuosikertomusarvion tuomaristo: viestintäkonsultti Heidi Selkäinaho, Somepoint (vas.), laskentatoimen apulaisprofessori Henry Jarva, Aalto-yliopisto, Creative Director Eva Opas, Kreab ja toimitusjohtaja Risto Pennanen, Attention Communication. Kuva: Sam Jamsen

Kommentoi