Puhujat

Alustava ohjelma, ohjelmaan saattaa tulla muutoksia tapahtuman siirtyessä syksyyn.

 

Atte Jääskeläinen

Professor of Practice, LUT-yliopisto, Senior Adviser, @attesakari

Kun tunne vie, järki vikisee

Järjellä ja faktoilla on todellisuudessa melko vähän tekemistä sen kanssa, millaisia päätöksiä ihminen tekee – niin organisaatioissa kuin demokratioissakin. Kaikkein fiksuimmat tyhmenevät eniten, kun heidän pitäisi vaihtaa mielipidettään. Olemmeko siis harhateillä, kun keskitymme siihen mikä on rationaalisesti totta ja mikä ei? Pitäisikö pikemminkin keskittyä huomaamaan, miten usein päätökset syntyvät ihan älyttömällä tavalla?

LUT-yliopiston Professor of Practice , Ylen, STT:n ja Helsingin Sanomien journalistisissa johtotehtävissä yli 20 vuoden ajan työskennellyt Atte Jääskeläinen on pohtinut inhimillisen järjen käytön rajallisuutta muun muassa 2019 julkaistussa kirjassaan ”Mitä tapahtuu huomenna, kun tekoäly korjaa järjettömyydet”. Hän laati 2018 EBU:n tilaaman laajan raportin ”50 ways to make it better” keinoista rakentaa luottamusta mediaan ja 2019 vastaavan raportin ”The Next Newsroom” tekoälyn älykkäästä käytöstä tulevaisuuden journalismissa. Raporteissa esitellään yhteensä 80 esimerkkiä keinoista puuttua ongelmiin ja ne ovat herättäneet laajaa kansainvälistä huomiota. Yksi niiden äärellä käytyjen keskustelujen kipeimmistä kysymyksistä on, miten viestintä kiihdyttää yhteiskuntien polarisaatiota ja myötävaikuttaa siihen, että ilmassa on yhä enemmän vihaa.

 

Satu Irisvik

Johtava asiantuntija, ihmiset ja kulttuuri, Vapa

”En minä ainakaan!” – Tiimiälykkyys ja empatia aamupaltsussa, kehityskeskusteluissa ja perjantaipullalla

Mitä tarkoittaa empatia työpaikalla ja kenen vastuulle se kuuluu? Empatia on sana, jonka uskomme tuntevamme, mutta jonka tarkka määrittely on vaikeaa. Se tarkoittaa ainakin kykyä kuunnella ja olla läsnä, ja siksi se on työelämä- ja tiimityötaidoista tärkein. Jotta voimme olla empaattisia toisiamme kohtaan, tarvitsemme kättä pidempää empatian käsittelyyn, ymmärtämiseen ja toteuttamiseen. Mitä se ihan oikeasti tarkoittaa? Mihin sitä tarvitaan? Ja onko töissä pakko halata, jos ei tahdo?

Satu Irisvik on helsinkiläinen karjalainen ja humanisti, joka uskoo ihmisiin, ystävällisyyteen (se on ilmaista) ja aitouteen. Hän on tiimiälyn, kulttuurin ja vuorovaikutuksen johtava asiantuntija, joka työskentelee modernin markkinointiviestinnän toimistossa auttaen yrityksiä ja organisaatioita muutostilanteissa, vuorovaikutuksen lisäämisessä sekä positiivisen kädenjäljen jättämisessä. Irisvik on rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja (RVO) ja viittä vaille valmis työyhteisösovittelija. Hänen v. 2017 julkaistu kirjansa Kuinka kasvattaa diginatiivi pureutuu digiajan vuorovaikutukseen lapsen ja aikuisen välillä.

 

Kuvaaja Liisa Takala. Sanna Fäldt, Helsinki.

Sanna Fäldt

Yrittäjä ja valmentaja, Bravers Oy

Yksilön tunnevoima käyttöön – jokaisesta työntekijästä kasvun lähettiläs

Voimautuneessa työyhteisössä kaikki toimivat vahvuuksillaan, kehittyvät vauhdilla ja nauttivat työstään psykologisesti turvallisessa ilmapiirissä. Organisaatio itseohjautuu ajantasaisen ja luotettavan tiedon avulla. Miksi tällaisia työyhteisöjä on Suomessa toistaiseksi vain vähän? Niin yksilön kuin organisaation voimautuminen on hienovireinen prosessi, jossa itsetuntemuksella, tunneälyllä ja näiden johtamisella on tärkeä rooli. Parhaimmillaan työntekijöillä on rauha, into ja keskittymismahdollisuus oman uransa ja organisaationsa kehittämiseen terveessä vuorovaikutusilmastossa.

Sanna Fäldt on toiminut viestinnän johtotehtävissä 15 vuotta, viimeisimpänä Deloitten markkinointi- ja viestintäjohtajana. Hän on kirjoittanut viime vuonna tietokirjan Nauti työstäsi! Naisen voimakirja työelämään. Kirjassa hän lisää lukijoiden ymmärrystä siitä, millä eri tekijöillä työelämä muuttuu suorittamisesta ilon ja tyytyväisyyden lähteeksi. Sanna on työ- ja organisaatiopsykologian asiantuntija, mindfulness-ohjaaja ja etsinyt koko uransa ajan itse ratkaisuja suorituskeskeisyyden kääntämiseen merkitykselliseksi työkokemukseksi. Tällä hetkellä hän toimii yrittäjänä ja valmentajana kokemuksellisessa valmennustoimisto Bravers Oy’ssä.

 

Kari Kanala

Kirkkoherra, Paavalin seurakunta

Tunteet ovat tietoa

Tunteet ovat tietoa – erityisesti minusta itsestäni. Kun sanoitan tunteeni, selvitän itselleni ja muille, miten koen minun ja muiden käyttäytymisen. Kuinka pukea tunteet sanoiksi? Vai tarvitseeko turhat sanat riisua, jotta tunne tulee näkyviin? Tunteiden sanoittamista voi harjoitella pohtimalla ensin fyysisiä tuntemuksia. Ja nehän ovat eri asia kuin tunteet.

Kari Kanala kertoo olevansa ihminen, mies ja pappi. Tässä järjestyksessä. Hänelle on tärkeää ihmisten välinen tasaveroisuus ja se, miten ihmiset tulevat toimeen keskenään. Kanala tekee pappivaimonsa kanssa standup-komiikkaa pappeudesta ja parisuhteestaan, mistä he saivat idean kirjan tekemiseen. Suhteellista – pilkettä ja pohdintaa parisuhteesta ilmestyi syksyllä 2019. Kanala on tullut tunnetuksi Ensitreffit alttarilla -televisiosarjasta, jossa hän auttaa ihmisiä puhumaan ja varsinkin kuuntelemaan.

 

Anu Sirkiä

Viestintäjohtaja, sisäinen viestintä, KONE Oyj

Järki ja tunne KONEen sisäisessä viestinnässä

Kun KONEen strategia muuttuu, muutos koskee noin 60 000 työntekijää yli 60 maassa. Mikä saa ihmiset kiinnostumaan muutoksesta, muuttamaan käyttäytymistään ja innostumaan uudesta? KONEen muutosviestinnässä yhdistyvät järki ja tunne. Se näkyy paitsi muutosviestinnän prosesseissa, myös sanavalinnoissa.

Anu Sirkiä haluaa avata viestinnällä liiketoiminnan mahdollisuuksia. Anu on johtanut uransa aikana viestinnän kaikkia keskeisiä osa-alueita: talous- ja sijoittajaviestintää, markkinointiviestintää ja sisäistä viestintää. Anua kiinnostaa työn muutos ja murros sekä digitalisaatio. Vapaa-aikanaan hän harrastaa triathlonia, kuuntelee podcasteja ja lukee.

 

Kirsi Nystén & Katja Vuorialho

Accountor
@kmnysten, Kirsin LinkedIn, Katjan LinkedIn

Accountorin johtamisen ja viestinnän yhteinen tekijä: motivaatio

Accountor teki sen, mistä moni haaveilee: toi johtamiselle ja viestinnälle yhden yhteisen viitekehyksen. Viitekehys on motivaatioteoria ja se, miten jokainen vaikuttaa omaan ja muiden motivaatioon. Kirsi ja Katja kertovat, miten motivaatiolähtöinen ajattelu näkyy johtamisessa ja miten sitä hyödynnettiin uuden intranetin sisällöntuotannossa ja muussa työyhteisöviestinnässä.

Kirsi on Accountorin viestintäpäällikkö ja viestinnän moniosaaja, joka suunnittelee ja johtaa viestintää yhtä mielellään kuin iskee kätensä saveen. Työssään hän saa toteuttaa intohimoaan elinikäisestä oppimisesta ja työn kehittämisestä, koska viestijänä hän oppii uutta joka päivä.

Katja on HR-johtaja Accountorilla ja intohimoinen johtamisen, organisaatioiden ja onnellisten työpaikkojen kehittäjä sekä kokenut HR-ammattilainen ja johdon valmentaja juristitaustan tuomalla twistillä. Katja haluaa tuoda ihmisosaamisen, tunneälyn ja viestinnän johtamisen keskiöön. Katja rakastaa työtään Accountorilla, jonne oppimispolku on kulkenut Sanoman, UPM:n ja yrittäjyyden kautta.

 

Teemu Ollilainen

Uusien juttujen Vääpeli, XR Nation

Tekoäly, tekotunteet ja vuorovaikutusyhteiskunta vuonna 2040. Parempaa ihmistä rakentamassa.

Kukaan ei voi ennustaa, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, mutta arvata ja pohtia voi. Tulevina vuosikymmenenä näemme ihmiskunnan teknologian historian nopeimman kehityksen, joka ei jätä ketään kylmäksi. Digitaalista sisältöä tuotetaan ja kulutetaan yhä enemmän, lisätty äly on arkipäiväistä tekoälyä ja ihmisten välinen vuorovaikutus entistä digitaalisempaa. Nämä ovat muutoksia, joihin myös työyhteisöviestijän tulee varautua, mutta miten?

Teemu on ATK:n moniottelija, joka on ollut uusien teknologioiden kehityksen kärjessä yli 20 vuoden ajan. Viime vuodet Teemu on konsultoinut suomalaisia suuryrityksiä siitä, miten digitalisaatio ja uudet teknologiat vaikuttavat yritysten liiketoimintaan. Teemu hyppäsi vuoden 2020 vaihteessa korporaatiokelkasta yksityisyrittäjäksi tekemään sitä, mitä rakastaa: luomaan vielä vahvemmin tulevaisuuden tarinaa. 

 

Jyrki Kasvi

Digivaikuttaja, TIEKE, @jyrkikasvi

Ihminen ja kone – enemmän kuin osiensa summa

Jyrki Kasvi on digitalisaation moniottelija ja useilta areenoilta tunnettu kirjoittaja ja puhuja, joka saa maallikonkin ymmärtämään teknologian kiemuroita. Jyrki on tekniikan tohtori, joka on toiminut mm. tutkimus- ja kehittämisjohtajana, tutkijana, Espoon valtuuston puheenjohtajana, kansanedustajana ja tietokonepelien arvostelijana. Jyrki on saanut ProGIS ry:n Paikkatietoalan kunniamaininnan lisäksi Suomen Getnolife-yhdistyksen Vuoden nörtti -tunnustuksen, Tietotekniikan liiton Vuoden tietotekniikkavaikuttaja -stipendin ja COSS ry:n Open World Hero -palkinnon.

 

 

 

Ville Meloni

Hankepäällikkö, Digitalisaation Muutostoimisto, Helsingin kaupunki
Lisätietoja Helsingin kaupungin digiohjelmasta: digi.hel.fi

Kokeilukiihdyttämöstä tukea tekoälykokeiluihin ja kulttuurinmuutokseen

Miten saada työntekijät kokeilemaan tekoälyn mahdollisuuksia? Kokemuksia jakaa Suomen suurin työnantaja, Helsingin kaupunki, joka tarjosi työntekijöilleen mahdollisuuden kokeilla tekoälyä käytännössä. Kokeilujen tukena oli Kokeilukiihdyttämö, joka madalsi työntekijöiden kynnystä kokeilla tekoälyn mahdollisuuksia kaupungin toiminnan ja palvelujen kehittämisessä. Tule kuuntelemaan, mitä Kokeilukiihdyttämöstä on opittu ja miten ketterää kokeilutoimintaa voi tukea työntekijöiden arjessa osana toimintakulttuurin muutosta.

Ville Meloni työskentelee Helsingin kaupungilla asiakaslähtöisen ja ketterän kulttuurin edistämiseksi. Hänellä on pitkä kokemus digitaalisten palvelujen ja liiketoiminnan kehittämisestä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Ville on idealisti, joka uskoo dystopioiden sijaan koneen ja ihmisen järkiavioliittoon.

 

Kuva Milka Alanen

Minna Vakkilainen

Asiakastietojohtaja, K-ryhmä

Vapautta ja valtaa – data ja tuki K-kaupoissa

Enemmän vapautta, valtaa ja vastuuta. Asioita, joita jokainen meistä kaipaa työelämässä, kunhan saamme myös tukea, työkaluja ja suunnan työmme tekemiselle. K-ryhmän vuosi 2019 oli erittäin vahva. Menestys perustuu innostuneisiin tekijöihin, yhteisesti jaettuun strategiaan ja sen onnistuneeseen toteutukseen. Strategian ytimessä on kauppakohtaisen liikeidean vahvistaminen, sillä ”jokainen K-kauppa on erilainen ja asiakkaidensa näköinen”. Avainasemassa kaikessa tässä on vahvasti kauppiasyrittäjyyteen perustuva K-kauppojen liiketoiminta, tiedolla johtaminen ja johtamiskulttuurin muutos. Siis vapautta, valtaa ja vastuuta.

Minna on rahoitusalan konkari, joka siirtyi K-ryhmään asiakastietojohtajaksi reilut viisi vuotta sitten. Hän innostuu datan, teknologian ja ihmisten yhteispelistä ja siitä, miten nämä asiat valjastetaan muuttuvan maailman ratkaisuiksi. K-ryhmässä Minnan työpäivät täyttyvät muun muassa datasta ja analytiikasta sekä tekoälykehityksestä yhteistyötä unohtamatta. Minnalle on tärkeä tukea kestävää kehitystä ja tuottaa lisäarvoa asiakkaiden, työntekijöiden ja yritysten arkeen.

 

Risto Pasanen

Toimitusjohtaja, Gredi Oy

Tee työ tehokkaammin – 3 kivijalkaa: toimintatavat, työkalut ja osaaminen

Oletko koskaan katsonut peiliin ja miettinyt, tekeekö tiimisi töitä väärin? Nyt on totuuden hetki! Tutkimusten mukaan moni viestinnän, markkinoinnin ja myynnin ammattilainen on vaikeuksissa pysyä ajan hermolla työssään, ja palaa loppuun. Silloin tehdään jotain väärin! Mitä? Kun tavoitteet kasvavat, tunteet jylläävät ja adrenaliini virtaa. Kovassa menossa moni unohtaa älytä, miten priorisoida oma ja tiimin työ. Kuinka ottaa huomioon, mitä ei ole digiaikana järkevää tehdä itse, vaan prosessoida, automatisoida, käyttää työnkulkuja, ja hyödyntää AI-tekoälyä.

Toimitusjohtajana Risto on näköalapaikalla yli 130 Gredin kovaa kasvavan kotimaisen ja globaalin asiakkaan brändin- ja aineistonhallinnan sisäisiin ja ulkoisiin haasteisiin. Gredin asiakkailla on käyttäjiä yli 165 maassa, ja yli 65 miljoonaa digiaineistoa hallittavana. Brändäys alkaa jo organisaation sisältä, omasta henkilöstöstä. Mutta miksi on hallittava koko työtehon kolmijalka: toimintatavat, työkalut ja osaaminen? Mistä ihmeestä tässä nyt on kyse? Tule kuulemaan Ristoa, niin älyät varmasti jotain uutta ja virkistävää, joka voi mullistaa ajattelusi!

 

Timo Järvinen

Toimitusjohtaja, perustajaosakas, NayaDaya Oy

Emotionaalisesta arvosta organisaation kilpailuetu

Me ihmiset annamme asioille erilaisia merkityksiä, myönteisiä tai kielteisiä. Merkitykset muuttuvat tunteiksi. Tunteet taas vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten käyttäydymme. Kun käyttäytyminen on toivottua, organisaatio saa kilpailuetua, kun ei-toivottua, organisaatio lamaantuu. Tunteita mittaamalla ja analysoimalla voidaan ennakoida ihmisten käyttäytymistä ja saadaan arvokasta tietoa viestinnän ja johtamisen tueksi. Tunne- ja käyttäytymisälyn avulla ihmiset sitoutetaan muutokseen, työhönsä ja työnantajaansa.

Timo perusti NayaDayan, koska hän halusi luoda tieteelliseen tutkimukseen perustuvan standardin emotionaaliselle vuorovaikutukselle, datalle ja arvolle. Tunteet ja tiede ovat vahvasti läsnä myös hänen kirjoittamissaan tieteisfantasiaromaaneissa. Timon ja koko NayaDaya-tiimin tavoitteena on paljastaa brändejä, ilmiöitä ja muutoksia koskevat inhimilliset kokemukset, merkitykset, tunteet ja käyttäytyminen globaalilla tasolla – ja näin muotoilla maailmaa empaattisella ja yhteisöllisellä tavalla.

 

Sari Nevanlinna

Vuoden Nuori Johtaja

Onko tässä mitään järkeä?

Johtajan viestintä vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten työntekijät suhtautuvat työnsä ja työpaikkansa muutoksiin. Kun johtaja ymmärtää ihmistensä tarpeet, toiveet ja pelot, hän saa heidät mukaan muutokseen – ja jos hän unohtaa ne, muutosvastarinta nostaa päätään ja muutos hidastuu. Sarin esityksestä saat työkaluja johtamiseen ja johtamisviestintään sekä opit, miten vältät sudenkuopat ja saat ihmiset mukaan muutokseen.

Sari voitti vastikään Vuoden Nuori Johtaja -kilpailun, jossa häntä kiitettiin erityisesti tunneälykkyydestä, palveluhenkisyydestä ja ihmisten johtamisesta. Sari on tehnyt vaikuttavaa ja liiketoiminnallisesti tuloksekasta johtamistyötä koko 15-vuotisen johtamisuransa ajan logistiikassa ja muilla haastavilla toimialoilla.

 

Tomi Hussi

Johtava asiantuntija, työkykyjohtamisen palvelut, Ilmarinen

Uhkaako meitä tunneilmastonmuutos?

Työroolien epäselvyys luo epävarmuutta. Epävarmuuden keskellä eläminen tuntuu epämiellyttävältä. Tekemisen merkityksen ja tavoitteiden ymmärtäminen ovat työkykyjohtamisen peruspilareita. Hyvällä viestinnällä ja johtamisella rakennetaan toimivaa työyhteisöä ja hyvää työntekijäkokemusta. Siksi viestinnän pitää olla aktiivista, kahdensuuntaista ja kaikkia osallistavaa. Tule kuulemaan, miten karsia epämääräisyyttä ja rakentaa parempaa työelämää.

Tomi on intohimoinen työelämän kehittäjä. Hän haluaa saada ylimmän johdon ymmärtämään, miten parempi työelämä vaikuttaa organisaatioiden tulokseen. Siksi hän kirittää Ilmarisen asiakasyrityksiä kehittymään ja parantamaan henkilöstön hyvinvointia. Tomi on toiminut yli kahdenkymmenen vuoden ajan erilaisissa kehittämisen ja tutkimuksen tehtävissä. Hän on pitänyt paljon puheenvuoroja työelämän muutoksesta ja on innokas bloggaaja.

Lue Tomin blogiteksti: Miksi johtaa työkykyä?

Yhteistyössä

Tule kumppaniksi!

Lisätiedot ja tiedustelut: procom@procom.fi tai 09 135 7775