Puhujat ja aiheet 23.11.

Satunnaista median kulutusta? Miten mediaa käytetään, kulutetaan, tuotetaan ja jaetaan tänä päivänä?

Mikko Villi, professori, Jyväskylän yliopisto

Mikko Villi on journalistiikan professori Jyväskylän yliopistossa. Hänen kiinnostuksensa kohdistuu erityisesti median ja journalismin kehitykseen ja tulevaisuuteen. Hänen tutkimusaiheitaan ovat muun muassa mediatyö, uudet media-alustat ja sosiaalinen media, median kulutus, mediajohtaminen sekä sanomalehtien uudet liiketoimintamallit.

Villi taustoittaa oman median vaikuttavuutta tutkimusnäkökulmalla median murroksesta ja mediasisältöjen kuluttamisesta. Miten mediaa käytetään, kulutetaan, tuotetaan ja jaetaan tänä päivänä? Ovatko organisaatioiden omat mediat haastaneet perinteisen median? Mitä tutkimukset paljastavat medioiden kuluttajista?

 

Tulevaisuuden yritys on media ja sen viestintäjohtaja päätoimittaja

Hanna Jensen, päätoimittaja, Ellun Kanat

Hanna Jensen on Ellun Kanojen oman median päätoimittaja, palkittu toimittaja, kirjoittaja, tietokirjailija ja kirjoittamisen kouluttaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus isoista ja kohdennetuista yleisöistä eri mediataloissa. Syttyy tarinoista ja konsepteista ja uskoo, että jokainen osaa ilmaista itseään, kunhan saa oikeat ajattelun työkalut.

Puheenvuorossaan Jensen avaa oman median tekemisen ja rakentamisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kuinka sovittaa yhteen eri kohderyhmien tarpeet, miten määritellä oma Tone of Voice ja säilyttää se? Entä miten motivoida ja rohkaista oma väki sisällöntuottamiseen ja näkemysten esiintuomiseen?

Jensenin kanssa aiheesta keskustelemassa Ilpo Ryynänen, OIKIO Digital Performance Agency Oy.

 

Tarina vie, toteutus vikisee – viestintä usean todellisuuden pohjalta

Mikael Jungner, Oma Media 2018 -tuomariston jäsen, toimitusjohtaja, viestinätoimisto Kreab

Mikael Jungner on viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja. Aiemmin hän on toiminut muun muassa Yleisradion toimitusjohtajana ja kansanedustajana. Hän on näkyvä persoona sosiaalisessa mediassa, ja kiinnostunut erityisesti viestinnästä, mediasta ja digitalisaatiosta sekä johtamisesta ja vuorovaikutuksesta. Jugner toimii tuomariston jäsenenä Oma Media -arviossa 2018.

 

Teemapöytäkeskustelut

Fasilitoiduissa pöytäkeskuisteluissa teemoina ovat mm.

Vaikuttava dialogisuus ja vuoropuhelu

Kaija Pohjala, toimitusjohtaja, partneri, johdon valmentaja, Cocomms

Kaija Pohjala on kasvattanut yrityksensä yhdeksi Suomen merkittävimmistä ja suurimmista viestintätoimistoista. Hän on työskennellyt 25 vuotta viestinnän ja yhteiskuntasuhteiden sekä kansainvälisten asiakkaiden parissa teknologia-, finanssi- ja lääke- ja kuluttajasektoreilla sekä julkishallinnossa.

 

 

 

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja vuoropuhelu

Aino Salo, Senior Advisor, PA & CR (vaikuttaja- ja vastuullisuusviestintä), Cocomms

Aino Salolla on vuosien kokemus työskentelystä politiikan taustatehtävissä. Hän on toiminut sisäministeri Risikon ja ympäristöministeri Grahn-Laasosen erityisavustajana sekä eri tehtävissä eduskunnassa. Aino tuntee politiikan kentän, prosessit sekä toimijat.

 

 

 

 

Vaikuttajayhteistyön mahdollisuudet oman median rakentamisessa – Mitä voimme oppia somevaikuttajien tavasta tehdä ja toimia?

Inna-Pirjetta Lahti, perustaja, PING Helsinki

Inna-Pirjetta Lahti on Suomen johtava vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, vaikuttajasuhdetoimisto PING Helsingin perustaja, inspiroivien tapahtumien ja ilmiöiden luoja sekä monipuolinen digitaalisuuden ja sosiaalisen median hyödyntäjä.

PING Helsinki on alan yhteisen eettisen koodiston PING Ethicsin luoja. Vastuullisuus sekä vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus ja mitattavuus on vahvasti mukana kaikessa PING Helsingin tekemisessä.

 

 

Inari Fernández, tubettaja, Äidin Puheenvuoro, INARIMedia

Inari Fernández on vuoden 2018 perhetubettajailmiö, jonka Äidin Puheenvuoro YouTube-kanava on kasvanut vuodessa muutaman sadan seuraajan arkitilityksestä yli puoli miljoonaa kuukausittaista seuraajaa tavoittavaksi perhekanavaksi. Videoillaan 37-vuotias ruuhkavuosiarkea elävä yrittäjä kuvaa rehellisesti perhearkea, joka on kaikkea huvittelusta sekoiluun ja uhmakohtauksista suukotteluun. Inari arvostaa aitoutta sekä rehellisiä tunteita ja antaa niiden näkyä myös katsojilleen. Hän myös testaa perheiden ruuhkavuosiarkea helpottavia palveluita ja tuotteita sekä vastaa Tubeäiti Q&A-sarjassa nuorilta tuleviin kysymyksiin, yhdessä 100-henkisen vanhemmista koostuvan tubeäidin tukiringin avustuksella.

Youtube kanavan ohella hän toimii toimittaja-tuottajana omassa INARIMedia sisällöntuotanto- ja vaikuttajamarkkinointiyrityksessään.

 

Vaikuttavan oman verkkomedian rakentaminen

Toni HIntikka, asiantuntija, Valu Digital

Toni Hintikka toimii Valu Digitalilla asiantuntijatehtävissä. Hänellä on yli 13 vuoden kokemus it-alalta monipuolisista projekteista, niin projektipäällikön roolissa kuin toteuttajanakin. Toteuttajana hän on tehnyt frontend-kehitystä ja konfiguroinut järjestelmiä, kouluttajakokemusta on kertynyt myös useampi vuosi.

 

Lisää tietoa pöytäteemoista tulossa pikapuoliin.

 

Oma Media 2018 -tuomariston puheenvuorot

Katja Alaja, ALTUsparks, Katja Alaja Creations

Katja Alaja on tarinastrategi, viestintävalmentaja ja tuottaja. Hän auttaa yrityksiä menestymään vaikuttavan tarinankerronnan ja digiviestinnän sekä -markkinoinnin avulla. Katjan sydän palaa asiakkaita puhutteleville konsepteille ja uusille kokeiluille. Tarinapyörästä on kummunnut stooreja Vattenfallin aurinkopaneeleista ilmastoystävällisenä valintana ja Helsingin kaupungin pulpetittomista luokista uudenlaisen oppimisen apuna.

Yrittäjänä Katja on mukana kahdessa yrityksessä, ALTUsparksissa ja Katja Alaja Creationsissa. Katja on tehnyt töitä muun muassa Vattenfallin, Isobarin, Tiedon ja Elisabeth Rehnin presidentinvaalikampanjan joukoissa.

 

Timo Berry, graafinen suunnittelija ja toimitusjohtaja, Berry Creative

Timo Berry on graafinen suunnittelija ja Berry Creativen toimitusjohtaja. Hän on toiminut myös opettajana Taideteollisessa korkeakoulussa, josta hän itse valmistui vuonna 2002.

Timon erikoisaloja ovat strategiset julkaisut ja brändinrakennus. Vuonna 2014 hän suunnitteli myös Suomen Postille kansainvälistä huomiota herättäneet Tom of Finland -postimerkit. Timon erityiskiinnostuksen kohteena on luovan työn tarkka tavoitteenasettaminen sekä sen loppukäyttäjälle tuottama hyöty.

 

 

Jani Niipola, toimittaja, Kauppalehti

Jani Niipola on Kauppalehden ja Kauppalehti Option toimittaja, jolla on kokemusta myös viestintätoimistosta. Hän on työskennellyt muun muassa Kauppalehden markkinointiteeman tuottajana seuraten tiiviisti markkinointiviestinnän alaa Suomessa ja maailmalla.

Jani on innostunut markkinoinnin ja viestinnän pienistä ja suurista ilmiöistä ja siitä, miten viestinnän trendit näkyvät suomalaisten ammattilaisten arjessa.

 

 

 

Heidi Selkäinaho, työyhteisöviestinnän asiantuntija, Somepoint

Heidi Selkäinaho on intohimoinen yhteisöllisen työyhteisöviestinnän sanansaattaja, joka haluaa vaikuttaa erityisesti siihen, miten yrityksen sisäinen viestintä auttaa luomaan työpaikan me-henkeä sekä läpinäkyvää, oppivaa organisaatiokulttuuria. Heidillä on pitkä kokemus erilaisten verkkopalveluiden ja niiden käyttöliittymien suunnittelusta, ja Oma Media -tuomarina Heidi tarkasteleekin paitsi työyhteisöviestinnän onnistumista, myös verkkopalveluiden käyttökokemusta ja käyttöliittymiä.

Heidin yritys Somepoint auttaa yrityksiä jalkauttamaan uutta, avointa viestintäkulttuuria sisäisen somen tai sosiaalisen intranetin avulla. Aiemmin Heidi on työskennellyt Sinisessä Meteoriitissa Euroopan parhaaksi intranet/extranet-ratkaisuksi valitun Valo Intranetin tuotepäällikkönä ja intranet-konsulttina.

 

 

Brunssitilaisuuden juontaja

Sallamaari Muhonen, toimittaja ja viestinnän asiantuntija

”Oma Media on läpileikkaus Suomen oivaltavimmista tavoista viestiä suoraan henkilöstölle ja asiakkaille. Aina on tarpeen katsastaa, miten korkealla rima viestintäalalla nyt on!”

Oma Media -yhteistyökumppanit

Tule yhteistyökumppaniksi!

Päivi Vuorimaa
Johtaja, koulutukset ja kehittäminen
09 135 7775, paivi.vuorimaa@procom.fi