Ohjelma

Viestintäpäivä Plussa rakentuu kolmesta teemakokonaisuudesta, jotka tukevat toistensa näkökulmia – ja tekevät päivästä mielenkiintoisen kotitoimistolta käsin!

Viestintäpäivä Plussa  rakentuu kolmesta toisiaan tukevasta teemakokonaisuudesta. Aamupäivässä uppoudumme aluksi viestijän tulevaisuuden työhön ja vastuullisuuteen strategisen viestinnän ja johtamisen näkökulmasta. Keskipäivän osuudessa etenemme puheista käytäntöön ja pääsemme haastamaan itseämme vastuullisuuden työpajassa. Iltapäivällä saamme opit paikallisilta yrityksiltä, kun Pirkanmaalla toimivat kolme yritystä jakavat näkökulmansa päivän teemasta. Kolmen teemakokonaisuuden lopputuloksena on kokonaisuus, joka tarjoaa viestinnän ammattilaiselle monipuolisesti näkökulmia ja ajatuksia tulevaan tekemiseen sekä antaa inspiroivia esimerkkejä paikallisesta toiminnasta.

Rakennamme Plussa-tapahtumaa hybridinä. Vallitsevan pandemiatilanteen takia odotamme, että suurin osa osallistujista on mukana päivässä etänä. Kolmen erilaisen ja innostavan teemakokonaisuuden kautta haluamme rakentaa päivän, johon on inspiroivaa osallistua kotitoimistolta käsin. Etänä pääset myös verkostoitumaan kollegoiden kanssa keskipäivän työpajassa. Odotamme tapahtumaan mukaan viestijöitä Pirkanmaalta, pääkaupunkiseudulta ja ympäri Suomen. Tutustu alta päivän teemoihin sekä aikatauluihin ja tule mukaan osaksi päivää ja keskustelua!

 

Plussa Tampere ohjelma

 

Aamupäivä: Viestijän tulevaisuuden työ ja vastuullisuus

Kello 9.00 Tervetuloa Plussaan ja Tampereelle!

Keynote: Vastuullisuus strategisessa viestinnässä ja johtamisessa
Kaisa Lipponen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Paulig

Megatrendit ja toisenlaisten tulevaisuuksien rakentaminen
Anna Solovjew-Wartiovaara, tulevaisuusviestijä, Sitra
Yllätysten ajassa tarvitaan yhä enemmän kykyä ymmärtää monimutkaista maailmaa sekä eri kehityskulkujen muodostamaa kokonaiskuvaa. Tarvitsemme myös kykyä kuvitella ja rakentaa parempia tulevaisuuksia. Mihin megatrendeihin, jännitteisiin ja kysymyksiin pitäisi kiinnittää juuri nyt huomiota, ja miten me viestijät voimme vaikuttaa toisenlaisen, kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseen?

Keskustelua aamun puhujien kanssa!

 

Keskipäivä: Vastuullisuuden työpaja – puheista käytäntöön

Vastuullisuuden työpaja – puheista käytäntöön
Sari Kuvaja, vastuullisuuden johtaja, osakas ja hallituksen puheenjohtaja, Third Rock

Vastuullisuuden työpaja pitää sisällään alustuspuheenvuoron ja työskentelyä ryhmissä. Ryhmätyössä viisi aihetta ja viisi ryhmää. Vastuullisuuden työpajassa käsitellään seuraavia aiheita:

1.    Mitä tarvitsen voidakseni viestiä organisaatiomme vastuullisuudesta? Mikä tai mitkä tekijät edistävät viestimistä?
2.    Miten vastuullisuusraportointi ja viestintä liittyvät yhteen? Miten ne voisivat parhaiten tukea toisiaan?
3.    Kumppanuudet osana vastuullisuusviestintää
4.    Sidosryhmien osallistaminen organisaation vastuullisuustyöhön
5.    Viestijät johdon tukena vastuullisuustyössä: milloin ja miten?

Ryhmäkeskustelujen jälkeen jaetaan ryhmien opit koko porukalle ja käydään loppukeskustelu. Työpajassa pääset samalla verkostoitumaan kollegoiden kanssa.

 

Iltapäivä: Pirkanmaan kiinnostavat yritystarinat

Case Tam-Silk – Yhteiskunnallinen yritys luottaa kotimaisuuteen
Tuomo Saarni, toimitusjohtaja, Tam-Silk

 

Tampereen Ratikan käyttöönoton viestintä – Vastuullisia valintoja
Sari Mäkelä, viestinnän asiantuntija, Tampereen Raitiotie oy

Ratikka-aikaan siirtyminen on valtava askel Tampereelle ja tamperelaisille, sillä raitiotie muuttaa pysyvästi Tampereen katukuvaa ja tapaamme liikkua. Tampereen Ratikan käyttöönoton viestintää tehdään monitoimijaympäristössä. Uuden raitiotiejärjestelmän rakentaminen ja kehittäminen on strategista työtä, ja uutta rakentaessa vastuullisuus näkyy päätöksenteon ja johdon valinnoissa. Viestinnässä vastuulliset valinnat näkyvät myös oikea-aikaisuudessa. Uutta luodessa viestintä toimii opettajan roolissa, ja Ratikan käyttöönoton viestinnässä keskitytään vielä kertomaan uudesta järjestelmästä, uudesta matkustusmuodosta ja muutoksista, joita raitiotien rakentaminen on tuonut liikenneympäristöön. Samalla Ratikan brändin rakentamisessa vastuullisuus kulkee mukana. Kun raitiotiejärjestelmä on käytössä, viestinnän rooli siirtyy opetuksesta yhä enemmän mm. vastuullisuudesta kertomiseen.

 

Case 3 julkaistaan pian.

 

Kohti tulevaa – mihin vastuullisuusviestintä on menossa?
Laura Olkkonen, vastuullisuusviestinnän tutkija, LUT-kauppakorkeakoulu

Vastuullisuus ja sen viestintä ovat liikkuvia maaleja, joten vastuullisuusviestijällä on aina uusia haasteita taklattavana. Mihin vastuullisuus ja sen viestintä on menossa, minkälaisiin trendeihin tulisi varautua ja mitä tulevaisuuden vastuullisuus vaatii viestijöiltä? Puheenvuorossa summataan päivän antia ja suunnataan katsetta tulevaan.

 

 

Päivä päättyy kello 15.15.

 

Varaa paikkasi Plussaan täällä >>

 

Pidätämme oikeudet muutoksiin.

Viestintäpäivä Plussa järjestetään hybridinä Tampereella 21.5. kello 9–15.

kumppaniksi?

Lisätiedot:
Miia Rosenqvist
Johtaja, palvelut ja kehittäminen
puh. (09) 135 7775
miia.rosenqvist(at)procom.fi
Mediakortti Plussa Tampere

Yhteistyökumppanit