Suomi 100 sai Vuoden viestintäteko -palkinnon

Toimittaja Anu Partanen Vuoden viestijäksi

Suomi 100 sai Vuoden viestintäteko -palkinnon

Vuoden viestintäteoksi valittu Suomi 100 -hanke yhdisti suomalaisia ja loi maakuvalle raikasta nostetta, perustelee ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry valintaansa. Vuoden viestijäksi valittiin Yhdysvalloissa Pohjoismaiden hyvistä ominaisuuksista viestivä toimittaja Anu Partanen ja vuoden johtajaksi yrittäjä Mika Anttonen viestinnästään ilmastonmuutoksen haittoihin liittyen. Palkinto elämäntyöstä myönnettiin viestintäjohtaja Eeva Larjomaalle. Kunniamaininnan sai Fazer Leipomot hyvin lanseeratusta Sirkkaleivästä. Palkinnot jaettiin ProCom-päivän yhteydessä ravintola Pörssissä.

Suomi 100 valittiin Vuoden viestintäteoksi osallistavasta viestintästrategiastaan. Kyseessä oli raikas ja ikimuistoinen koko vuoden kestänyt kansalaisjuhla. Hanke onnistui puhuttelemaan koko Suomea lapsista vanhuksiin, saamelaisista maahanmuuttajiin. Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan peräti neljä viidestä suomalaisesta (83 %) koki Suomi 100 -juhlavuoden vahvistaneen yhteenkuuluvuuden tunnetta Suomessa. Suomen maakuva sai Suomi 100 -kampanjasta ainutlaatuista kansainvälistä nostetta, palkintoraati perusteli. Palkinnon noutivat pääsihteeri Pekka Timonen, viestintäpäällikkö Päivi Pirttilä valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -sihteeristöstä sekä viestintäkonsultti Aija Kaijärvi SEK:stä.

Anu Partanen palkittiin Vuoden viestijäksi rohkeasta tavastaan tuoda amerikkalaiseen poliittiseen keskusteluun tietoa Suomesta ja muista Pohjoismaista. Lehtikirjoituksillaan ja varsinkin kirjallaan The Nordic Theory of Everything – In Search of a Better Life (HarperCollins 2016; Tammi 2017) hän on tuonut esiin miten paljon hyvää pohjoismainen hyvinvointijärjestelmä ja sen demokratia sisältävät.

Elämäntyöpalkinnon saanut sosiaali- ja terveysministeriön viestintäjohtaja Eeva Larjomaa on pitkän linjan strategisen viestinnän ammattilainen. Hän on 1970-luvun lopulla alkaneen viestijän uransa aikana ehtinyt nähdä viestinnän monet murrokset ja ollut mukana rakentamassa useamman organisaation viestintätoimintoa. Eeva Larjomaallla on merkittävää taustavaikuttajan valtaa, mutta hän ei tee itsestään numeroa.

Yrittäjä Mika Anttosen valinnasta Vuoden johtajaksi palkintoraati lausui mm. seuraavaa:
Anttosen merkitys on erityisen tärkeä siksi, että hän investoi suuria summia uusiutuvaa energiaa hyödyntäviin hankkeisiin, joiden tarkoituksena on ehkäistä ilmastonmuutoksen kielteisiä vaikutuksia. Hän kutsuu kansalaisia kantamaan suurempaa vastuuta ilmastonmuutoksen seurauksien ehkäisemisessä. Hän ymmärtää viestinnän voiman ja arvon tärkeän asian esiintuomisessa yhteiskunnassa.

Fazer Leipomot loi maailman ensimmäisen sirkkaleivän, jonka ansiokkaalle lanseeraukselle myönnettiin kunniamaininta. Fazer Sirkkaleipä nousi uutisiin jokaisella mantereella Etelämannerta lukuun ottamatta. Lukujen valossa kyseessä oli todellinen viestinnällä saavutettu globaalin mittaluokan mediavoitto. Kansainvälinen mediatavoittavuus oli 13,7 miljardia, ja sosiaalisen median tavoittavuus pelkästään Suomessa oli 8,6 miljoonaa.

ProComin viestintäpalkintoehdotukset on kerätty jäsenistöltä sekä muilta viestinnän ammattilaisilta. Lopullisen valinnan teki tuomaristo, johon kuuluivat YLEn uutistoimituksen päällikkö Riikka Räisänen (o.s. Venäläinen), yrittäjä Jukka Saksi, Elämäntyöpalkinnon viime vuonna saanut Paula Pauniaho, ProComin puheenjohtaja, professori Vilma Luoma-aho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta ja ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin.

ProCom jakaa vuosittain viestintäpalkintoja neljässä kategoriassa. Perinteisimmät palkinnot ovat lyhyt ja pitkä riimusauva. Järjestön edeltäjä Tiedotusmiehet ry luovutti ensimmäisen riimusauvan vuoden 1977 Tiedottaja-päivillä kunniapuheenjohtaja Veli Virkkuselle. Riimusauva on puinen riimukalenteri, josta seurattiin päivien kulkua vuosisatojen ajan. Viestijöiden vuosittaista tapahtumaa ProCom-päivää on järjestetty Suomessa jo vuodesta 1949.

KUVAT

Vuoden viestintäteko: Suomi 100 -hanke. Kuvassa Aija Kaijärvi, Päivi Pirttilä ja Pekka Timonen


Elämäntyöpalkinto: Eeva Larjomaa


Vuoden johtaja: Mika Anttonen


Kunniamaininta ansiokkaasta lanseerauksesta: Sirkkaleipä, Fazer-leipomot. Kuvassa Taina Lampela-Helin

Kuvaaja: Sam Jamsen

Kommentointi on suljettu.