ProComma Academic – ajankohtaista tutkimustietoa viestinnästä

ProComin kustantama suomenkielinen viestinnän aikakauskirja ProComma Academic kerää yhteen tutkimuksia ja teoriaa nykyorganisaatioiden toimintaympäristöstä viestinnän näkökulmasta. Kirja sekä esittelee tuoreita tutkimustuloksia että löytää tutkimuspohjaisia käytännön työkaluja organisaatioiden viestintään.

ProComma Academic ilmestyy vuosittain. Kirjan pohjaa ProComma-nimiseen julkaisuun, joka on ilmestynyt vuodesta 2011. Akateemiseksi julkaisuksi, jossa on vertaisarviointi mukana, kirja muuttui 2014. Julkaisu käsittelee ajankohtaista viestintäalan tutkimusta ja edistää viestintäalan keskustelukulttuuria yhteiskunnassa.

ProComma Academic -kirjojen teemoina ovat olleet Särkymätön viestintä (2014) ja Läpinäkyvä viestintä (2015). Molemmat numerot on päätoimittanut FT Vilma Luoma-aho, organisaatioviestinnän professori Jyväskylän yliopistosta.

Vuoden 2016 teemana on Eettinen viestintä. Kirjan päätoimittaa dosentti Elisa Juholin, joka on Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja.

ProComma Academicin kirjoittajat ovat tutkijoita eri yliopistoissa ja asiantuntijoita tutkimusta harjoittavissa yhteisöissä. Kirjoittajat valitaan kutsupohjalla ja erityisasintuntijuuden perusteella.

Artikkeleista ei makseta kirjoittajille. Ohjeet kirjoittajille annetaan sen jälkeen, kun he ovat vastanneet kutsuun ja abstrakti on hyväksytty toimituskunnassa. Artikkeleiden vertaisarvion (kaksi lukijaa per artikkeli) tekevät ProComman toimituskunta, kirjoittajat ja jo julkaistujen kirjojen kirjoittajat.

Kirjan ilmestymisen yhteydessä järjestetään seminaari, jossa kirjoittajat esittelevät artikkelin tutkimustuloksia ja metodeja. Syksyllä järjestettävä maksuton ProComma Academic -julkistusseminaari on avoin tutkijoille, toimittajille ja ProComin jäsenille.

ProComma Academicin voi tilata ProComista (25 eur/kpl). Julkaisu on maksuton ProComin jäsenille. Jakelu tapahtuu jäsenille tilauspohjaisesti, mutta kirjaa toimitetaan laajasti maksutta myös oppilaitoksiin käytettäväksi opintojen materiaalina. Osa artikkeleista jaetaan sähköisesti www.viestijat.fi-sivustolla.

ProComma Academic 2016 julkaistaan 8.9. tänä vuonna teemana on eettinen viestintä. Tilaa omasi! >>

Särkymätön viestintä (2014) ja Läpinäkyvä viestintä (2015) -artikkelit ja kirjoittajat

Särkymätön viestintä

  • SÄRKYMÄTÖN VIESTINTÄ (Vilma Luoma-aho)
  • ODOTUSTENHALLINTA (Laura Olkkonen)
  • SÄRKYMÄTÖN TUNNEPÄÄOMA (Salla-Maaria Laaksonen)
  • EETTINEN ENNAKOINTI (Henrik Rydenfelt)
  • POSITIIVISESTI POIKKEAVA VUOROVAIKUTUS (Merja Fischer)
  • KUUNTELEMISEN TAITO (Tuula-Riitta Välikoski)
  • HAASTETTU VAIKUTTAMINEN (Janne Matikainen)
  • SÄRKYNYT AUKTORITEETTI (Erkki Karvonen)

Tilaa Särkymätön viestintä >>

Läpinäkyvä viestintä

  • LÄPINÄKYVÄÄ? (Vilma Luoma-aho)
  • MAKSETTUJEN MEDIASISÄLTÖJEN LÄPINÄKYVYYS (Kimmo Taiminen)
  • VOIKO AVOIMUUDELLA LISÄTÄ ORGANISAATION LÄPINÄKYVYYTTÄ? (Petro Poutanen)
  • VOIKO VAIKUTTAJAVIESTINNÄLLÄ LISÄTÄ YLEISTÄ HYVÄKSYNTÄÄ? TAPAUS GUGGENHEIM HELSINKI (Elina Melgin)
  • SIJOITTAJIEN HARHAUTTAMISTA VAI STRATEGISTA EPÄMÄÄRÄISYYTTÄ? (Minea Hara)
  • BIG DATA JA MEDIASUHTEET. MITEN SUURET DATA-AINEISTOT MULLISTAVAT TAAS KAIKEN? (Turo Uskali)
  • INFORMAATION ASEELLISTAMINEN JA TAISTELU IDENTITEETISTÄ (Aki-Mauri Huhtinen)

Tilaa Läpinäkyvä viestintä >>

Lisätiedot

FT, toimitusjohtaja Elina Melgin, ProCom ry
elina.melgin@procom.fi
puh. (09) 135 7775