Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Viestinnän eettiset ohjeet 2023

Viestinnän ammattilaisten työtä tukevat eettiset ohjeet ovat uudistuneet keväällä 2023. Päivitetyt ohjeet korostavat avointa viestintäkulttuuria. Viestinnän eettisistä ohjeista vastaa Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN, jonka taustayhteisöt ProCom ry, Viesti ry, JAT ry ja Marketing Finland edustavat 5000 alan ammattilaista.

Vastuullinen viestintä on enemmän kuin lain kirjaimen noudattamista. Se on viestinnän etiikan jatkuvaa pohtimista, vastuullisia linjauksia ja tekoja jokapäiväisessä viestinnässä.

Avoin, aktiivinen ja kunnioittava vuorovaikutus on viestinnän ydintä. Onnistuminen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä edellyttää luottamusta, joka rakentuu rehellisyydelle.

Avoimuus

Viestinnän ammattilainen:

  • Edistää avointa viestintäkulttuuria ja vahvistaa organisaationsa viestintäosaamista.
  • Tuo aktiivisesti ja ennakoivasti saataville sidosryhmille tarpeellisen tiedon.
  • Tuo viestinnässä selkeästi esiin sen, ketä edustaa.
  • Tuo avoimesti esille omat sekä edustamansa tahon intressit ja sidonnaisuudet toimeksiantoon liittyen.

Rehellisyys

Viestinnän ammattilainen:

  • Erottaa näkemykset ja mielipiteet tosiasioita koskevista väittämistä. Esittää vain väittämiä, jotka ovat todennettavissa.
  • Ei esitä virheellisiksi tietämiään väittämiä eikä myöskään paikkansapitäviä väittämiä harhaanjohtavalla tavalla.
  • Korjaa aina virheelliseksi osoittautuneen väittämän

Luotettavuus

Viestinnän ammattilainen:

  • Vahvistaa työnantajansa tai toimeksiantajansa luotettavuutta.

  • Käyttää työnantajansa tai toimeksiantajansa luottamuksellista tietoa ja hankkimiaan verkostoja vastuullisesti.

  • Vastaa siitä, että myös kaikki viestintää tukevat kumppanit toimivat viestinnän eettisten ohjeiden mukaan.

  • Tunnistaa ja tuo esiin viestinnälliset haasteet ja riskit.

Arvostus

Viestinnän ammattilainen:

  • Edistää kunnioittavia kohtaamisia ja rakentavaa keskustelukulttuuria.

  • Ymmärtää sidosryhmien ja kulttuurien monimuotoisuuden ja erilaiset tarpeet sekä ottaa ne huomioon viestinnässä.

Viestinnän eettiset ohjeet on päivitetty keväällä 2023.

Eettiset ohjeet kieliversioineen löytyvät myös Viestinnän eettisen neuvottelukunnan omilta verkkosivuilta: ven.fi/ohjeet/viestinnan-eettiset-ohjeet/

Eettisten ohjeiden lanseeraustilaisuus 20.4.2023 materiaalit

Tallennelinkki uudistettujen eettisten ohjeiden lanseeraustilaisuudesta 20.4.2023 on katsottavissa täällä >
Tallenne on vapaasti katsottavissa 20.6.2023 asti.

Tilaisuuden esitysmateriaalit löytyvät täältä >