Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Historia

ProCom – Viestinnän ammattilaiset on maailman vanhimpia alansa järjestöjä. Niin Suomessa kuin monessa muussakin Euroopan maassa juuret liittyvät maailmansotien propagandaan ja tiedottamiseen.

Suomessa toimi 1930-luvulla ja 1940-luvun alussa Propagandaliitto. Sodan jälkeen se lakkautettiin mutta propagandaa sodan aikana tehneet ja siihen koulutusta armeijan kursseilla saaneet perustivat 1947 uuden järjestön nimeltäTiedotusmiehet ry:n, joka rekisteröitiin viralliseksi yhdistykseksi 1949. Samaan aikaan vastaavia järjestöjä syntyi mm. Ruotsiin, Saksaan ja Englantiin. Tiedotusmiehet ja henkilöstölehtiin keskittynyt Suomen Henkilöstölehtien liitto yhdistyivät 1970-luvulla Suomen Tiedottajien Liitoksi. Se muutti nimensä vuonna 2000 ProComiksi.

Ala kasvoi nopeasti heti sodan jälkeen ja Suomen kannalta merkittäväksi esimerkkiä osoittavaksi maaksi tuli Yhdysvallat. 1960-luvun alussa PR-toimistoja Amerikassa oli yli 1500 ja ammattilaisia yli 40 000. Suomessakin ala alkoi kasvaa, mutta tiedotusmiehiä eli suhdetoimintamiehiä oli vasta parisen sataa, naisia joukossa hyvin vähän. Tiedotusmiehet kävivät opiskelemassa ja verkottumassa Yhdysvalloissa, yhdistyksen nimikin kuului englanniksi alkuun Public Relations Society. (Lue lisää historiakirjasta: Hertzen-Melgin-Åberg: Vuosisata suhdetoimintaa, Otava 2012).

PR oli alkuun ja edelleen on hankalasti määriteltävä suhteessa viestintään, jota Suomessa käytetään kattokäsitteenä. Tiedotusmiehissä syntyi paljon puhetta siitä, mistä suhdetoiminnassa oikein on kysymys. Sen ymmärrettiin heti olevan paljon enemmän kuin tiedottamista. PR on käsitteenä jäänyt Suomessa historiaan, mutta viestinnän määrittelyä täytyy silti tehdä edelleen suhteessa siihen, koska monessa maassa, kuten Englannissa, PR on edelleen laajasti käytetty, samaan tapaan kuin Suomessa käytetään käsitettä viestintä (communication).

Katso video. Se palkittiin Intermedia-globe Gold -palkinnolla Saksassa sarjassa Professional Education vuonna 2018.