Viestinnän ammattilaisen työnkuvasta lyhytfilmi: Sotapropagandistista digiajan viestijäksi

Julkaistu: 13.06.2017

Kirjoittanut:


Katso kaikki uutiset

ProCom on julkaissut kahdeksanminuuttisen videon viestinnän ammattilaisen työnkuvan kehityksestä 1930-luvulta tähän päivään. Filmi on tiivistetty läpileikkaus suomalaisen yhteiskunnan murroskohtiin, joissa yritysten ja julkishallinnon viestijät ovat olleet omalta osaltaan vaikuttamassa. Video on tarkoitettu kaikkien viestinnän ammattilaisten sekä esimerkiksi oppilaitosten käyttöön.

Viestintä 7.0 -filmissä kuvataan, millaista on nykypäivän tiedottajan työ ns. totuuden jälkeisessä ajassa. Yritysten ja organisaatioiden viestintää peilataan menneisiin vuosikymmeniin arkistojen kätköistä esiin nostetun kuva- ja filmimateriaalin avulla. Filmissä kuvataan myös ProComin ja sen edeltäjien (Tiedotusmiehet ry, Suomen Henkilöstölehtien yhdistys, Suomen Tiedottajien Liitto) historiaa.

– Teimme viisi vuotta sitten kattavan tietokirjan Vuosisata suhdetoimintaa – Yhteisöviestinnän historia Suomessa (toim. von Hertzen-Melgin-Åberg). Kirja palkittiin sekä kotimaisella että ulkomaisella alan palkinnolla. Nyt oli aika saattaa alan historia digiaikaan sopivaksi. Dokumenttivideo tuntui luontevalta formaatilta, ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin sanoo.

Filmi on tiivistetty läpileikkaus suomalaisen yhteiskunnan murroskohtiin, joissa yritysten ja julkishallinnon viestijät ovat olleet omalta osaltaan vaikuttamassa. Ammattikuvan kehitystä vauhdittivat yhteiskunnalliset levottomuudet ja kriisitilanteet, kuten talvisota, vuoden 1956 suurlakko sekä yhteiskunnan radikalisoituminen 70-luvulla. 80-luvulla viestintä ja markkinointi alkoivat lähentyä toisiaan. 90-luvulta alkaen internet ja globalisaatio ovat haastaneet viestinnän ammattilaisen työnkuvaa.

– ProComilla on erityinen paikkansa Euroopan PR-historiassa, koska se on yhdistyksenä yksi vanhimmista. Varhaisen yhdistymisen ansiosta esimerkiksi ammattilaisten täydennyskoulutus ja alan eettiset säännöt ovat jalostuneet esimerkillisiksi. Ei ihme, että suomalaiset viestijät pääsevät usein esittelemään osaamistaan kansainvälisiin tapahtumiin.

Katso video ProComin YouTube-kanavalta >>

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Minna-Liisa Nurmilaakso minna-liisa.nurmilaakso@procom.fi, puh. (09) 135 7775 tai elina.melgin@procom.fi

70-vuotias viestinnän ammattilaisten järjestö ProCom julkaisee historiafilmin juhlavuotensa kunniaksi. Filmi on tuotettu yhdessä Otavamedia OMAn kanssa.

Kommentoi