Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Kun bisnes painuu pakkaselle, viestijä ei jää neuvottomaksi

Miten perustella viestinnän merkitys yritykselle muutostilanteessa?

Julkaistu

Kuvitellaanpa ohjelmistoalan yritys X, ja sen neuvokas, yhtä lailla kuvitteellinen viestintäpäällikkö Taina. Yritys X:n tulos on vajoamassa miinukselle, ja niin johto kuin henkilöstö alkaa tuntea niskassaan painetta. Yrityksessä aloitetaan säästötalkoot, ja johto vetoaa kaikkia tsemppaamaan ja puhaltamaan yhteen hiileen.

Fiksuna naisena Taina tietää, että viestintäosaston budjetti on nyt vaakalaudalla. Heidän kolmen hengen tiiminsä on jo nyt ylityöllistetty, ja apua on ostettu viestintätoimistosta. Taina valvoo aamuyöllä ja miettii, miten hänen ja hänen tiiminsä käy, jos viestinnästä vielä nipistetään. Hänen korvissaan kaikuu myyntijohtajan hupaisa heitto siitä, miten viestintäosasto voidaan lakkauttaa, kun tekoäly hoitaa kohta kaikki hommat. No niinpä.

Aamulla Taina kokoaa itsensä ja laatii tilannekuvan, johon hän käyttää viestintätoimisto Netprofilen Insight Track -raporttia. Raportissa Netprofile ennakoi tämänhetkisten trendien kehitystä ja vaikutusta toimialaan, liiketoimintaan ja yhteiskuntaan. Hän marssii tilannekuvan kera toimitusjohtajan pakeille.

Näin Taina perustelee viestinnän korvaamattoman merkityksen yritykselle muutostilanteessa:

Meidän täytyy erottautua kilpailijoista

Viestinnänkin toimiin rytinällä rantautunut tekoäly on oivallinen apuri, joka nopeuttaa sisällöntuotantoa ja rutiineja. Ennakoivat tekoälypohjaiset mallit antavat mahdollisuuden reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin. Tekoäly voi myös auttaa räätälöimään viestejä oikealle kohdeyleisölle. Tällä hetkellä tekoälyn tuottamat sisällöt ovat kuitenkin usein keskinkertaisia, ja niiden parantaminen vaatii työtä.

Samalla erilaisten markkinointiviestien massa on valtava. Yrityksen on erottauduttava kilpailijoista puhutellen asiakkaita yksilöinä ja hyödyntämällä aitoa tunneyhteyttä ammattijargonin sijaan. B2B-ostajatkin ovat ihmisiä, ja jos sisältö ei puhuttele, karahtaa markkinointi välittömästi karille. Sisällöntuottajan tulee ymmärtää syvällisesti kohdeyleisönsä ja hallita kohdebisneksen kielenkäyttö.

Maineemme vaatii eettisten kysymysten hallintaa

Tekoälyä käytettäessä tekijänoikeuksien, ennakkoasenteiden ja vääristellyn tiedon kaltaiset eettiset kysymykset vaativat huolellista pohdintaa. Esimerkiksi tekoälyllä luotujen kuvien erottaminen aidoista on vaikeaa, ja raja totuuden ja valheen välillä hämärtyy. Viestinnän ammattilaiset voivat varmistaa, että tekoäly ei tuota vääristynyttä tai kyseenalaista sisältöä. Näin he suojelevat yrityksen mainetta.

Yritysasiakkaat peräänkuuluttavat yhä vahvemmin luotettavuutta ja toimintavalmiutta. Kyberturvallisuudesta on tullut osa yritysvastuun ydintä, ja läpinäkyvyyttä vaaditaan erityisesti henkilötietojen säilyttämisen ja käytön osalta. Asiakkaiden turvallisuushuoliin on kyettävä vastaamaan. Samalla omia prosesseja on kehitettävä heikkojen kohtien havaitsemiseksi ja korjaamiseksi – ennen kuin rikollinen ehtii. Viestinnän roolina on tuoda läpinäkyvyyttä kyberturvallisuuden ja henkilötietojen käsittelyyn, ja vahvistaa näin yrityksen luotettavuutta.

Voimme ymmärtää asiakkaita paremmin analytiikan avulla

Asiakkaat hakevat tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa. Ennakoiva analytiikka ja tavoittavuuden mittaaminen ovat viestinnän ja markkinoinnin toimivuuden keskeisiä työvälineitä. Data on kriittisessä roolissa asiakasymmärryksen ja asiakaspolun eri vaiheissa tapahtuvassa kanssakäymisessä.

Tiedon avulla lisätään kohderyhmäymmärrystä etenkin myyntiliidien tuottamiseen tähtäävässä markkinoinnissa. Data tarjoaa mittarit luottamuksen rakentamiselle, bränditietoisuuden lisäämiselle ja myynnin edistämiselle.

Viestinnän osaajat voivat hyödyntää analytiikkaa ja tavoittavuusmetriikkaa asiakasymmärryksen vahvistamiseksi ja viestinnän ja markkinoinnin toimivuuden varmistamiseksi.

Meidän on toimittava kestävästi

Markkinat edellyttävät yrityksiltä kestävän kehityksen periaatteiden mukaista toimintaa. Kestävyyspyrkimysten aitous on oleellista. Jatkossa viherpesua suitsiva sääntely ohjaa voimakkaasti markkinointiviestintää.

B2B-yritysten on tehtävä kestävyyspyrkimyksistään läpinäkyviä. Avoimuus ei ole vain ulkoista brändäystä vaan se on tärkeää myös asiakasrajapinnassa.

Viestintä ja markkinointi ovat keskeisessä roolissa organisaation tarinankerronnassa ja julkisuuskuvan muotoutumisessa. Tarinat eivät kuitenkaan voi korvata aikoja toimia. Viestintä ja markkinointi voivat kannustaa kestävään kehitykseen ja kertoa siitä läpinäkyvästi.

Lopuksi Taina vielä huomauttaa, että talouden tila on kääntymässä. Nyt on aika tehdä pohjatyötä, jolla tuleva kasvu saadaan valjastettua yrityksen hyödyksi. Kun yritys vahvistaa osaamistaan tekoälyssä, data-analytiikassa, kestävässä kehityksessä ja muilla strategisilla alueilla nyt, muuntuu kohta koittava talousnousu menestykseksi.

Kirjoittaja

  • Merja Haverinen

    viestintäkonsultti, Netprofile

    Merja Haverinen työskentelee viestintäkonsulttina teknologiaan erikoistuneessa viestintätoimisto Netprofilessa. Hän johtaa asiakkaiden strategiat ja toiveet kohti käytäntöä ja pitää projektien langat hallussaan. Viestintä on Merjalle sydämen asia, ja hän uskoo, että maailmasta tulee parempi paikka sujuvalla, avoimella ja empaattisella viestinnällä. Vapaa-ajallaan Merja opettelee olemaan kiireettä - siinäpä sitä onkin haastetta.

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös