Minna Helle ja Jussi Aho palkittiin viestintä- ja johtamistaidoistaan

Vuoden viestijäksi valittu valtakunnansovittelija Minna Helle on uudistanut järjestökentän neuvottelukulttuuria, perustelee ProCom ry valintaansa. Vuoden johtajaksi nousi oman toimialansa haastaja, Firan toimitusjohtaja Jussi Aho. Vuoden viestintäteoksi valittiin Lapin matkailua ja Suomen maakuvatyötä edistänyt Visit Rovaniemi. Palkinto elämäntyöstä myönnettiin asiakkuusjohtaja Paula Pauniaholle. Kunniamaininnan sai Helsingin kaupungin rakennusviraston sosiaalisen median viestintätiimi luovasta viranomaisviestinnästään. Palkinnot jaettiin 70-vuotista taivaltaan juhlivan ProComin tilaisuudessa 6.6. Musiikkitalolla.

Valtakunnansovittelija Minna Helle palkittiin vuoden viestijänä. Työ eriävien näkemysten sovittelijana perustuu neuvotteluosapuolten kuuntelemiseen ja kunnioittamiseen. Helle uskoo, että ratkaisut syntyvät avoimen ja runsaan vuorovaikutuksen tuloksena. Helle on onnistunut raikastamaan perinteistä, etäiseltä vaikuttavaa työmarkkinaratkaisujen neuvottelukulttuuria.

– Helteen tasa-arvoa huokuva, asiallinen ja rauhallinen tapa viestiä julkisuudessa on tehnyt sovittelemisesta ymmärrettävää ja arvostettavaa kansalaisten parissa, tuomaristo perustelee valintaansa.

Firan toimitusjohtaja Jussi Aho palkittiin viestintää ymmärtävänä ja hyödyntävänä johtajana. Aho ei pelkää haastaa omaa toimialaansa, tuomaristo perustelee. ”Kahden viikon putkiremontti” aiheutti syksyllä 2016 yhteiskunnallista keskustelua, jonka seurauksena koko rakennusala joutui uudelleenarvioimaan toimintaansa. Aho ei lakaise ongelmia maton alle vaan tuo niitä rohkeasti esiin ja peräänkuuluttaa eettisyyttä. Liiketoimintaa tulee uudistaa palvelemaan asukkaiden arkitarpeita.

Visit Rovaniemellä kymmenien miljoonien kansainvälinen yleisö

Visit Rovaniemi on vienyt matkailukaupungin kuuluisimman asukkaan Joulupukin valokeilaan muun muassa Kiinan huippukatsojaluvut vetävässä We are in Love -tv-sarjassa.

 

Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen

Visit Rovaniemi toimitusjohtajansa Sanna Kärkkäisen luotsaamana on onnistunut houkuttelemaan matkailijoita Joulupukin viralliseen kotikaupunkiin yhteistyökykyisellä ja kekseliäällä markkinointiviestinnällä, josta koko Lappi saa nauttia.

– Yhdessä Rovaniemen kaupungin ja paikallisten yritysten kanssa Visit Rovaniemi on edistänyt maakuvatyötä varsin rajallisilla resursseilla, mutta tavoittanut silti kymmenien miljoonien ihmisten kansainvälisen, etenkin kiinalaisista koostuvan yleisön, tuomaristo taustoittaa Vuoden viestintäteko -valintaa.

Onnistumista mainittakoon Kiinassa ja Koreassa huippusuosittu tv-ohjelma We are in Love, amerikkalaisen, kymmenissä maissa näytettävän tosi-tv-sarja The Bachelorin finaalijakso sekä Joulupukki-tilin saaminen Weiboon, Kiinan suosituimpaan yhteisöpalveluun. Joulupukki ei asu Pohjoismaissa vaan nimenomaan Rovaniemellä, Suomen Lapissa. Tämä tietoisuus on aikaansaanut positiivisen haasteen Suomelle: nopeasti lisää lentoja ja majoituskapasiteettia Rovaniemelle ja Lappiin.

Pauniahon myönteinen persoona ja monipuoliset verkostot ovat vuosi vuodelta lisänneet hänen vaikutusvaltaansa alan kehittäjänä.

Elämäntyöpalkinnon saaja, viestinnän koulutusyhtiö Inforin asiakkuusjohtajan tehtävästä juuri eläkkeelle jäänyt Paula Pauniaho on tehnyt vuosikymmenten ajan tarmokkaasti ja itseään säästämättä työtä suomalaisen viestintäväen aikuiskoulutuksen hyväksi. Pauniaho on taitava organisaattori, taustavaikuttaja ja pidetty esimies. Kuten viestijän

Inforista eläkkeelle jäänyt asiakkuusjohtaja Paula Pauniaho.

työhön usein kuuluu, Pauniahokin on vaikuttanut etupäässä organisaation sisällä, piilossa julkisuudelta. Pauniahon myönteinen persoona ja monipuoliset verkostot ovat vuosi vuodelta lisänneet hänen vaikutusvaltaansa alan kehittäjänä.

Helsingin kaupungin rakennusviraston viestintätiimi eli viestintäsuunnittelijat Lauri Hänninen, Heli-Anneli Valinen ja Daniel Helander saivat kunniamaininnan luovasta viestinnästä sosiaalisessa mediassa. He ovat osoittaneet, että tylsänä pidetyn virastonkin viestintää voi tehdä ammattitaidolla ja huumorilla. Etenkin Twitterissä jaettu kaupunkilaisia koskeva kansalaistieto on osattu kiteyttää huomiota herättävän hauskasti.

ProComin viestintäpalkintoehdotukset on kerätty jäsenistöltä sekä muilta viestinnän ammattilaisilta. Lopullisen valinnan teki tuomaristo, johon kuuluivat ProComin puheenjohtaja, professori Vilma Luoma-aho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta, HS:n päätoimittaja Antero Mukka, ulkoministeriön viestintäjohtaja Jouni Mölsä, Somecon toimitusjohtaja Minna Valtari sekä ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin.

LISÄTIEDOT

Minna-Liisa Nurmilaakso, viestintäpäällikkö, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. (09) 135 7775.

70-vuotias ProCom on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö ja alansa vanhimpia järjestöjä Euroopassa. Viestijöiden vuosittaista tapahtumaa on järjestetty Suomessa jo vuodesta 1949. ProComiin kuuluu 2 800 viestinnän ammattilaista, jotka työskentelevät yrityksissä, julkissektorilla ja järjestöissä.

ProCom jakaa vuosittain viestintäpalkintoja neljässä kategoriassa. Perinteisimmät palkinnot ovat lyhyt ja pitkä riimusauva. Järjestön edeltäjä Tiedotusmiehet ry luovutti ensimmäisen riimusauvan vuoden 1977 Tiedottaja-päivillä kunniapuheenjohtaja Veli Virkkuselle. Riimusauva on puinen riimukalenteri, josta seurattiin päivien kulkua vuosisatojen ajan.

Kommentoi