ProCast syventyy viestinnän maailmaan

Jakso 5: Kaikki alkaa strategiasta ja sen viestinnästä

Kuva: Suominen Oyj.

Vieraana Suominen Oyj:n toimitusjohtaja Nina Kopola

Nina Kopola johtaa pörssinoteerattua Suominen Oyj:jta, joka on maailman johtava kuitukangasvalmistaja pyyhintä- ja hygieniatuotteissa ja sekä terveydenhuollon sovelluksissa. Suomisen asiakkaisiin kuuluvat maailman suurimmat alan toimijat kuten Procter & Gamble ja SCA ja  99,5% yhtiön liikevaihdosta tuleekin Suomen ulkopuolelta. Nykyinen Suominen syntyi kuusi vuotta sitten suuren yrityskaupan seurauksena. Välittömästi sen jälkeen Kopola valittiin yhtiön toimitusjohtajaksi toteuttamaan kauppaa seuraava integraatio.

Aloittaessaan Suomisella Kopola oli maan ainoa nainen pörssiyhtiön johdossa. Hänen mukaansa kaikki alkaa strategiasta ja sen viestinnästä. Siksi hän päätti aluksi olla itse yrityksen koko viestintäosasto. Vasta kun strategia alkoi saada muodon, hän rekrytoi yritykseen viestintätiimin.  Tällä hetkellä Kopolaa askarruttaa eniten se, kuinka uutta teknologiaa voidaan hyödyntää yhteisöllisyyden vahvistamisessa hajallaan olevassa monikansallisessa yrityksessä. Pakottamalla ei synny mitään, sen hän on oppinut. Nyt kokeillaan muita keinoja.

 

Jakso 4: ProCast-profiili: studiossa tuore työelämäprofessori Pekka Sauri

Pekka Sauri on psykologi ja filosofian tohtori, joka on työskennellyt muun muassa Suomi-lehden päätoimittajana,  Yölinja-radio-ohjelman vetäjänä, lukemattomissa luottamustoimissa ja Helsingin rakennus- ja ympäristötoimesta vastaavana apulaiskaupunginjohtajana. Hän on myös ollut Mielenterveyden keskusliiton puheenjohtaja. Muutama vuosi sitten ProCom valitsi hänet vuoden johtajaksi, ja kuluvana vuonna Pekka aloitti työelämäprofessorina Helsingin Yliopistossa.

Pekan mielestä asemavaltaa ei enää ole, ainoastaan ihmisten välisiä sopimuksia. Siksi nykyaikainen johtaminen on ennen kaikkea viestintää. Pekalla oli taustansa takia hyvät edellytykset viestintäpainotteiseen johtamiseen, mutta silti lumitalvet Helsingin kaupungilla olivat hänelle raju kasvun paikka. Mitä hän oppi johtajan roolista viestinnässä? Entä johtajan ja viestintäosaston oikeasta työnjaosta? Entä miksi hänen missionsa on nyt työelämän viestintäkulttuurien nostaminen uudelle tasolle?

 

Jakso 3: Politiikka on sotaa, mutta rehellisyys on valtaa

Vieraana Suvi-Anne Siimes

Suvi-Anne Siimes oli johtava poliitikko, josta tuli merkittävä lobbari. Hän ehti toimia Vasemmistoliiton kansanedustajana, puheenjohtajana, sekä ministerinä kahdessa hallituksessa. Politiikasta hän siirtyi Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtajaksi, eli toimialan merkittäväksi edunvalvojaksi. Nykyisin hän toimii työeläkevakuuttajien, eli TELA:n toimitusjohtajana – ja siis niin ikään alan johtavana edunvalvojana.

Suvi-Anne on nähnyt lobbauksen molemmat puolet. Millainen oli ministerinuran ensimmäinen lobbaus-case? Minkälaisella lobbauksella tehdään vaikutus päättäjiin? Entä mitä ei missään nimessä pitäisi lobbarina tehdä? Tässä jaksossa Suvi-Anne jakaa oppejaan ja kokemuksiaan edunvalvonnasta ja lobbauksesta. Miten tulee valmistautua päättäjän tapaamiseen? Ja miksi rehellisyys omaa itseään kohtaan on niin tärkeää edunvalvontatehtävissä?

Jakso 2: Voiko lobbariksi opiskella?

Vieraana Anu Kantola

Anu Kantola on viestinnän professori Helsingin yliopistossa. Hän on tutkinut lobbauksen roolia nyky-yhteiskunnassa sekä johtaa tutkimushanketta, jossa selvitetään maamme taloudellisten eliittien suhdetta Suomeen. Ennen tieteellistä uraansa Anu oli kymmenisen vuotta toimittajana eri medioissa.

Millainen hyppy oli siirtyä journalismin parista yliopistomaailmaan? Kun Suomi tekee jatkuvasti koulutusleikkauksia, ovatko yliopistot epäonnistuneet omassa lobbauksessaan? Tässä jaksossa Anu kertoo myös tutkimuksensa tuloksista. Minkä järjestöjen ääni kuuluu parhaiten suomalaisessa lobbauskentässä? Entä mitkä tahot ovat vaarassa jäädä jalkoihin? Millä tavalla Anu avaisi päätöksentekoa Suomessa, jotta siitä tulisi vielä läpinäkyvämpää? Voiko yliopistossa opiskella lobbariksi? Ja mitä vinkkejä Anulla on lobbarin uralla eteenpäin haluavalle?

Jakso 1: Mistä puhumme, kun puhumme lobbauksesta

Vieraana Anna-Mari Vimpari ja Eero Iloniemi

Nyt puhutaan lobbauksesta. Anna-Mari Vimpari on työskennellyt kahden pääministerin erityisavustajana ja työskentelee nyt vaikuttajaviestintään erikoistuneessa Miltton Networkisissa partnerina. Eero Iloniemi puolestaan on työskennellyt journalistina Yleisradiossa, Nykypäivässä ja omassa yrityksessään. Nyt hän vaikuttaa partnerina yhteiskuntasuhteiden hoitoon erikoistuneessa Fipra Finlandissa.

Mitkä ovat päättäjävaikuttamisen tärkeimmät työkalut? Pitäisikö julkisia lobbarirekisterejä olla ja mikä olisi oikea tapa suhtautua toiminnan läpinäkyvyyteen? Osaava lobbari näkee yhteiskunnan monista eri kulmista ja pyrkii toiminnallaan madaltamaan raja-aitoja ja hajoittamaan ”siiloja”. Hän tietää myös, että poliitikolle jokainen esitetty ongelma on vain yksi pitkässä listassa ongelmia. Siksi ainoa vaihtoehto hänelle on saada asioista tietoa muodossa, joka on nopeasti omaksuttavissa ja tässä lobbaaminen toimii tiedonkeruuvälineenä. Pitäisikö lobbaamista lobata? Kyllä pitäisi, jos se tarkoittaa dialogin paranemista suomalaisessa yhteiskunnassa, sanovat asiantuntijat. Mitä he ajattelevat termeistä lobbaus, vaikuttajaviestintä, edunvalvonta ja onko niillä eroja? Entä miten Suomi poikkeaa muusta EU:sta ja Yhdysvalloista vaikuttajaviestinnän kentällä? Ja mitä tarkoittaa, että lobbaus voi olla osa tuotekehittelyä?

 

PROCAST

ProCast on ProComin oma podcast, joka pureutuu ajankohtaisiin teemoihin muutaman jakson kerrallaan. ProCastia voi kuunnella helpoiten tältä sivulta, iTunesissa tai yleisimpien podcast-appien kautta.