ProCast syventyy viestinnän maailmaan

Jakso 3: Politiikka on sotaa, mutta rehellisyys on valtaa

Vieraana Suvi-Anne Siimes

Suvi-Anne Siimes oli johtava poliitikko, josta tuli merkittävä lobbari. Hän ehti toimia Vasemmistoliiton kansanedustajana, puheenjohtajana, sekä ministerinä kahdessa hallituksessa. Politiikasta hän siirtyi Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtajaksi, eli toimialan merkittäväksi edunvalvojaksi. Nykyisin hän toimii työeläkevakuuttajien, eli TELA:n toimitusjohtajana – ja siis niin ikään alan johtavana edunvalvojana.

Suvi-Anne on nähnyt lobbauksen molemmat puolet. Millainen oli ministerinuran ensimmäinen lobbaus-case? Minkälaisella lobbauksella tehdään vaikutus päättäjiin? Entä mitä ei missään nimessä pitäisi lobbarina tehdä? Tässä jaksossa Suvi-Anne jakaa oppejaan ja kokemuksiaan edunvalvonnasta ja lobbauksesta. Miten tulee valmistautua päättäjän tapaamiseen? Ja miksi rehellisyys omaa itseään kohtaan on niin tärkeää edunvalvontatehtävissä?

Jakso 2: Voiko lobbariksi opiskella?

Vieraana Anu Kantola

Anu Kantola on viestinnän professori Helsingin yliopistossa. Hän on tutkinut lobbauksen roolia nyky-yhteiskunnassa sekä johtaa tutkimushanketta, jossa selvitetään maamme taloudellisten eliittien suhdetta Suomeen. Ennen tieteellistä uraansa Anu oli kymmenisen vuotta toimittajana eri medioissa.

Millainen hyppy oli siirtyä journalismin parista yliopistomaailmaan? Kun Suomi tekee jatkuvasti koulutusleikkauksia, ovatko yliopistot epäonnistuneet omassa lobbauksessaan? Tässä jaksossa Anu kertoo myös tutkimuksensa tuloksista. Minkä järjestöjen ääni kuuluu parhaiten suomalaisessa lobbauskentässä? Entä mitkä tahot ovat vaarassa jäädä jalkoihin? Millä tavalla Anu avaisi päätöksentekoa Suomessa, jotta siitä tulisi vielä läpinäkyvämpää? Voiko yliopistossa opiskella lobbariksi? Ja mitä vinkkejä Anulla on lobbarin uralla eteenpäin haluavalle?

Jakso 1: Mistä puhumme, kun puhumme lobbauksesta

Vieraana Anna-Mari Vimpari ja Eero Iloniemi

Nyt puhutaan lobbauksesta. Anna-Mari Vimpari on työskennellyt kahden pääministerin erityisavustajana ja työskentelee nyt vaikuttajaviestintään erikoistuneessa Miltton Networkisissa partnerina. Eero Iloniemi puolestaan on työskennellyt journalistina Yleisradiossa, Nykypäivässä ja omassa yrityksessään. Nyt hän vaikuttaa partnerina yhteiskuntasuhteiden hoitoon erikoistuneessa Fipra Finlandissa.

Mitkä ovat päättäjävaikuttamisen tärkeimmät työkalut? Pitäisikö julkisia lobbarirekisterejä olla ja mikä olisi oikea tapa suhtautua toiminnan läpinäkyvyyteen? Osaava lobbari näkee yhteiskunnan monista eri kulmista ja pyrkii toiminnallaan madaltamaan raja-aitoja ja hajoittamaan ”siiloja”. Hän tietää myös, että poliitikolle jokainen esitetty ongelma on vain yksi pitkässä listassa ongelmia. Siksi ainoa vaihtoehto hänelle on saada asioista tietoa muodossa, joka on nopeasti omaksuttavissa ja tässä lobbaaminen toimii tiedonkeruuvälineenä. Pitäisikö lobbaamista lobata? Kyllä pitäisi, jos se tarkoittaa dialogin paranemista suomalaisessa yhteiskunnassa, sanovat asiantuntijat. Mitä he ajattelevat termeistä lobbaus, vaikuttajaviestintä, edunvalvonta ja onko niillä eroja? Entä miten Suomi poikkeaa muusta EU:sta ja Yhdysvalloista vaikuttajaviestinnän kentällä? Ja mitä tarkoittaa, että lobbaus voi olla osa tuotekehittelyä?

 

PROCAST

ProCast on ProComin oma podcast, joka pureutuu ajankohtaisiin teemoihin muutaman jakson kerrallaan. Ensimmäiset kolme jaksoa käsittelevät lobbausta.